Apa Khabar Iman?

TUK..tuk..tuk
Assalamualaikum...
Apa khabar iman?
Diri ku terpinga-pinga...
Sihatkah imanku?

Duduk ku termenung...
memikirkan persoalan yg timbul..
sihatkah imanku?

Apa khabar iman?
aku bertanya dan bertanya...
apa khabar iman!
apa khabar iman!

apa khabar iman!
sendiri...
memikirkan jawapannya...

Apa khabar imanku?
cukup 'kenyangkah' imanku?
'kenyangkah' dgn 'makanan' zikir yg kuberikan?
cukup sihatkah imanku dgn 'makanan'  itu?

Apa khabar imanku?
solatku dihujung waktu...
tilawahku sekali setahun...
ibadah sunatku jarang sekali..
Sihatkah imanku?

Apa khabar imanku?
meskipun...
solatku diawal waktu...
tilawahku sekali sehari..
ibadah sunatku penuh sehari...
sihatkah imanku?

Ku genggam jemariku...
Ku pejam mataku...
menarik dan menghembus nafas..
perlahan...
mencari ketenangan...
merasai iman di hati...
wujudkah ia disitu...
aku merasai degupan jantungku...
adakah iman disitu...
bagaimana rasanya!
aku ingin merasai nikmat iman itu!
dimana ia!
bagaimana rasanya!
khabarkan kepadaku..
bagaimana rasanya!

Apa khabar imanku?
aku tahu ia wujud..
Namun..
kuatkah imanku?
kukuhkah imanku?
makin berkurangkah?
jika berkurang
bagaimana harus ku tambahkan?
makanan apa yang harus aku berikan?

Apa khabar imanku?
aku ingin kau subur dihati ini..
aku ingin kau sentiasa sihat...
aku ingin kau sentiasa bertambah...

Apa khabar imanku?
Jangan pergi!
Jangan jatuh!
Jangan sakit!

aku perlukan kamu...
supaya aku senantiasa merasai kewujudanmu...
supaya aku sentiasa dekat dengan-MU..
supaya aku sentiasa beriman kepada-MU...




p/s : terima kasih kepada saudara Ahmad Irfan Chong Abdullah atas pengisian yang sgt menyentuh hati... Semoga Allah redha...

Comments

Popular posts from this blog

::Menjejak Cinta Illahi::

maaf..

SAYA FOLLOW U, U FOLLOW ME