Assalamualaikum..

menanti hari2 untuk pulang ke matrikulasi melaka yg menanti kehadiran pelajar2 nya...
dewan kuliah yg tdak sbar untuk dpenuhi spya ilmu dpt dcurahkan kpd ank didik...
rindunya kmm.. dan itu bermakna ana akan merindui keluarga di kg Air Pasir... spanjang cuti 2 minggu ni....mmg duk rumah jela...kuar pon kuar dgn family...dgn kwn...erm..blum berkesempatan lg...cuti ni lebih gemar untuk habiskan mase dgn family...dgn adik2 tersyg,,,

spnjg cuti ni..masa2 terluang aku isikan dgn muhasabah diri aku sendri..aku cuba kaitkan dri aku dgn remaja2 lain...dan aku cuba bandingkan dri aku dgn sahabat2 aku...mncari klemahan dri yg perlu diperbaiki...cuba mncri ksilapan dri yg perlu diperbetulkan...dan aku terfikir tentang sesuatu.. tentang peluang yang diberikan oleh Allah kepada hamba-Nya... aku tertarik dgn kata2 yg aku baca dr wall kawan aku di facebook..

" Allah give and forgive.
..people get and forget.."

Allah tidak pernah jemu untuk memaafkan hamba-hamba-NYA...kerana DIA Maha Pemaaf...bila kita inginkan sesuatu..kita memohon kepada-Nya supaya kita dapat capai apa yg kita inginkan..walaupun keinginan kita tu sukar untuk dgapai...dan akhirya keinginan bertukar menjadi angan2.. dan bila Allah beri kita peluang untuk mndapatkan keinginan itu dgn hanya perlu berusaha.. kita mula mengeluh..mengatakan ujian dari Allah itu amat berat untuk kita walaupun kita tahu Allah sayang pada kita lantas menguji kita. untuk mendapatkan apa yang kita inginkan pun kita sudah mngeluh.. dan apabila kita dapat apa yg diinginkan..kita lupa pada DIA yg memberi... betul lah kata Tun Dr. Mahathir... "Melayu mudah lupa"..
 bila ada masalah menimpa baru kita memohon pertolongan daripada-NYA..tanpa rasa malu dan berdosa...
dan DIA yg Maha Pemurah..terus memberi dan memberi...

saya kaitkan situasi ini dalam dunia sy sebagai seorang pelajar...belajar bukan untuk exam..bukan untuk stret A...bkn untuk kebanggaan...belajar itu ibadat...belajar kerana agama Islam...untuk diaplikasikan dalam kehidupan harian...dan bekalan ke akhirat...ya..kita berusaha untuk dapatkan semua A..untuk mendapatkan 4-flat,..tapi niat kena betul..belajar kerana Allah..4-flat didunia juga diakhirat..yg bermaksud..berjaya didunia juga diakhirat....bukan sebelum peperiksaan..setiap muka surat kita hafal...dan bila peperiksaan habis...kita melupakannya tanpa mengaplikasikannya...tanpa menjaganya...
dan satu tabiat pelajar yg sy xberapa gemar..suka melangkah ilmu..nota dan buku...ilmu bkn untuk dpijak...bgaimana kita ingin berjaya sedangkan kita lgsung tidak mnghormatinya...sering kali kita dengar..jadi kan buku sebagai teman kita..sahabat kita...sanggup x kita pijak sahabat kita yg bnyak mmbantu kita dalam menempuh kehidupan pd mase akan dtg..most of us..memandang enteng terhadap semua tu sbb ia hnya lah kertas yg xmmbawa apa2 makne..peperiksaan habis...nota bersepah2..atas lantai...dalam tong sampah..

sahabat...jangan jadi kan yg mudah itu perkra enteng bg kamu...sbb bnda yg enteng itulah yg mmudakan kita mndaptkan perkara yg sukar untuk dgpai..apa yg saya katakan ini akn saya jd sbg peringatn...dan saya hnya ingin berkongsi pndpt saya sahaja...

yang baik itu djdkn teladan..yg buruk itu djdkn sempadan...(^_^)
assalamualaikum...




Comments

Popular posts from this blog

::Menjejak Cinta Illahi::

maaf..

SAYA FOLLOW U, U FOLLOW ME