Hutang..Hutang dan Hutang..

situasi 1.

A : B pinjam duit bole?
B : aku xde duit lah..aku pon tgah pokai ni..
A : aduh..C pinjam duit bole?
C : ko nk pinjam berapa?
A : 20 ke 30 ke?
C : ok , nah..
A : terima kasih ea...nnt ak byar balik...k bye
B : ko ni knapa baik sgt..tiap2 minggu ko bg dy pinjam duit ko...bnyaknyer duit ko...
C : ustaz aku kata selagi kita mampu untuk mmbantu rakan kita..kita seharusnya bantu dy..lgpon dy sendri              ckp dy nk plangkan kan...dy lebih memerlukan..ko ade duit x nk blnje ni?
B : ade.. aku saje je ckp ak xde ..dy tu memanjg je xde duit...skali skala bole la tlong ..ni da selalu...ak takut dy xterbyar je...
C : da tu ckp jela kat dy..xpyah la nk menipu...xpasal2 je dpt dosa...btol2 pokai t bru tau.
B : hehe..yela2..t ak mnta maaf la pd dy...

situasi 2.

C : A..pinjam duit bole...
A : aku xde duit la skrg..mak ayh a
k xtau ak xde duit...dyorg ingt duit elaun ak bnyk ag...so xdela dyorg bg..
B : knapa ko xmntak?
A : giler nk mntak,,,t dyorg tnye mne p elaun ak cmne.,,k r ak p klas dulu ...bye..
B : tu la dy asik nk mngelak je...asal ckp sal duit mesti lari..ade dy byar hutang ko dulu?
C : xde..dy xde duit la tu..ko pon dgr kan dy ckp yg elaun dy da abis..biarlah dy..
B : ish ko ni...abistu skrg ko xde duit..ade dy nk tlong...brape ko nk gune?
C : 2 ringgit je...purse ak tertinggal kat dlm bilik..ingt nk p kafe ..nk bli air dgn roti sat..haus lak tekak ni..pkai duit ko dulu bole kan?mase klas ptg kang ak byar...bole?
B : ko ni wat lwak la..ak ingt kan ape td..
C : hehe..sbenaya ak sje je uji A td..
B : abistu duit yg ko bg dy pnjm tu cmne?
C : xpela..t elaun kedua msuk dy byar la tu..dy btul2 xde duit la tu..

____---_____----___----___----____----_____----_____--- - ____

assalamualaikum sahabat2...salam satu malaysia...pernh alami seprti situasi diatas...ofcourse ramai yg pernh alami kan...sy pon pnah mngalaminya,,..da biasa da dgr.."t ak byr".."t sy byr"..sy sendri takut untuk mnjd si A...sbb tu sy xberani nk meminjam duit..klu mmg perlu duit pon sy akn mnta tlong abg sy la..yg da bekerja..entry kali ni sy wujudkan sbb sy takut sgt kita lupa pd hutang2 di mase lalu kita..mane tau ade diantara kita termasuk sy la yg terlupa pd hutang2 yg penh kita cipta dalam kamus hidup kita..bila da pinjam mmg wajib byarlah even kita juz pinjam 10 sen..

"alah..seposen je xkn itu pon nk berkire"..xbole la mcm tu kan...klu seposen tu xperlu dikire mngapa kite meminjam..knapa xckp je yg kita nak..bukan pinjam...
Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya : " Berhati- hatilah kamu dalam berhutang, sesungguhnya hutang itu mendatangkan kerisauan di malam hari dan menyebabkan kehinaan di siang hari."

huraian hadis diatas antaranya :

Hutang wajib di bayar sesuai dengan waktu yang dijanjikan iaitu tidak menangguh-nangguhkannya. Adalah dikira berdosa bagi orang yang tidak mahu membayar hutangnya dengan sengaja walau  bagaimana kecilpun hutang tersebut. Hal ini termasuk juga hutang yang berlaku dengan orang yang bukan Islam serta seseorang yang berhutang tetapi telah meninggal dunia dan belum sempat membayar hutangnya.Maka ahli waris si mati hendaklah berusaha untuk melangsaikannya.



wajib dibayar walaubagaimana kecil sekalipon hutang tersebut...hatta 5 sen skalipon..dan kita dikira berdosa sekiranya kita tak dapat melunaskan hutang tersebut..

nampak x sahabt, betapa pentingnya hutang ini untuk diingati..klu bole bile da berhutang catitkan kat buku 555 tu , kita hutang dgn sape..berapa jumlah yg kita hutang..bila kita janji nak bayar..so xdela kita lupa kan..

tp skrg kita tgk bnda ni mcm di pndg kosong oleh segelintir masyarakat kat luar sane..bila ada duit ada diantara kita yang boros..xingat hutang keliling pinggang..boleh lg bershoping sakan sampai ada yg belanja kawan lg...hebatkan..mcm bnda tu xpenting je..

"wei ko da byar hutang si C?"..."ala..nanti2 la...nanti aku ada duit ak byar la..."

selalu sgt kan dgr dialog tu..smpai kite penat nk ingatkan...bg sy..org yg dihutangi perlulah mengingatkan org yg berhutang kepadanya tentang hutang mereka...mestilah kita xnak tgok kwn kite menanggung dosa sbb xbyar hutang kita..tp bg sy sendri..bila kita da bg..ssah la nk mntak balik..sbb kita takut apa yg akn dikatakan oleh org yg berhutang td...camne tu...so ape yg sy bt adalah ikhlaskan hati untuk menghalalkan segala hutang org yg berhutang tu..klu dy xingt kita xboleh nak buat ape kan..nak minta pon malu..so menghalalkan hutang tu adalah antara salah satu cara yg baik..lgpon harta tu semua pinjaman Allah..milik Allah...bukan milik kita..klu kita menghalalkan dgn niat bersedekah sudah tentu ada ganjaran untuk kita..walaupun bkn skrg tp Insyaallah satu hari nanti...walaupon bkn didunia..insyaallah di akhirat nanti..

sabda Rasulullah s.a.w. yg bermaksud :

" Sesiapa yang menghilangkan atau melapangkan suatu kesusahan seorang
 mukmin di antara kesusahan- kesusahannya di dunia,maka Allah akan menghilangkan atau melapangkan suatu kesusahan di antara kesusahan-kesusahannya pada Hari Kiamat. sesiapa yang memberikan kemudahan atas orang yang dalam kesulitan, maka Allah akan memberinya kemudahan di dunia dan akhirat."(Hadis riwayat Mustaim,Abu Dawud dan Tirmidzi.)


kalau kita sebut pasal hutang xsemestinya berkenaan dgn duit..mgkin ada yg pinjam benda lain..mcm bju ke..laptob ke..hp ke..ape2 jela...asalkan sesuatu yg kita pinjam..semua tu kita wajib plangkan...jangan sampai org takut untuk meminjamkan brg kat kita...ok...

klu xbole plangkan secra kesuluruhan..pulangkanlah secra beransur2,...try la ckp kat org yg kita berhutang tu..,lebih baik bayar secara ansuran dr kita xbyar lgsung,,,

entry ni..sy tujukan kpd semua sahabat dan diri sy sendri...buat masa ni sy bertanya pd kwn2 sy,,sy ada berhutang x pd mereka,..kita kena rajin bertanya....untuk kebaikan kita juga didunia wa akhirat...da pd sahabat2 yg lain..sy nak ambil kesempatan untuk memohon maaf sekiranya sy ada berhutang dengn kalian,,,klu ade sila inform sy di fb ye,...klu yg belom jd kawan add la sy n then msj sy di inbox...klu xingat ..harap2 dpt halalkan segala yg kalian pernh beri pd sy...terima kasih atas jasa dan budi baik kalian..

bebaskan diri anda dari hutang,,,(^_^)


sampai sini saja ye entry kali ni...assalamualaikum...

Comments

Popular posts from this blog

::Menjejak Cinta Illahi::

maaf..

SAYA FOLLOW U, U FOLLOW ME